Welkom bij praktijk VaartscheRijn                                       
uw lichaam in goede handen!      

SYMPTOMEN
In het eerste, milde stadium van COVID-19 heb je volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO een droge hoest en voelt je lichaam anders aan dan normaal.
Je kunt bijvoorbeeld verhoging hebben en moe zijn.
De voornaamste indicator is de aanhoudende, droge hoest.
Als je alleen hoest en verder geen symptomen hebt, komt dat waarschijnlijk niet door het coronavirus.
Als je alleen snotterig bent, ben je vermoedelijk verkouden.
Bij griep horen meestal meerdere symptomen, waardoor je alles bij elkaar al snel niet meer kunt werken.
Heb jij het coronavirus? Vergelijk de symptomen hier:


 

INCUBATIETIJD
Een andere manier om te bepalen of je corona hebt, is te kijken naar de periode vanaf het moment van besmetting tot de eerste symptomen zich aandienen: de incubatieperiode.
Griep ontwikkelt zich snel, in 1-4 dagen tijd, maar COVID-19 bouwt langzamer op. De mediaan – de middelste meting – van het eerste optreden van ziekteverschijnselen ligt volgens een onderzoek op 5,1 dagen.
Bij een verkoudheid ontstaan de symptomen binnen 1-3 dagen.

WAARSCHUWINGSSIGNALEN
De reactie van het afweersysteem op miljoenen virusdeeltjes in de longen kan zich in de loop van een aantal dagen ontwikkelen tot een longontsteking.
Let op als je ademhaling veel sneller wordt en van circa 12-16 naar 20-30 inademingen per minuut gaat. Dat signaal zie je onder normale omstandigheden niet bij verkoudheid of griep.
Als je moeite hebt met ademen, druk op de borst ervaart en blauwe lippen krijgt, moet je volgens de Amerikaanse gezondheidsinstantie CDC direct contact opnemen met de huisarts.
Bron: Wetenschap in beeld.

 

Onze berichten vind je hier!

 

2019-11-20

Voorkom toekomstige voetproblemen met deze handige tips

Wist je dat voeten 25% van de botten van het lichaam uitmaken, 18% van de gewrichten en 6% van de spieren? Schade aan een van deze delen kan dus ook ons lichaam ernstig schaden. Onze voeten worden helaas vaak over het hoofd gezien als een essentieel onderdeel van het lichaam en de meeste mensen hebben de neiging om problemen met hun voeten te negeren. Tijdens het lopen dragen onze voeten 1.5 keer ons lichaamsgewicht, dus het is niet verwonderlijk dat ze soms last krijgen of hebben van slijtage. Door alle druk en beweging kan niet alleen onze voeten pijnlijk worden, maar ook onze knieën, heupen en rug beïnvloeden Een kwart van de botten in het lichaam zit in de voeten, dus als je voeten niet in lijn zijn, is de rest van je lichaam dat ook niet. Het dragen van hoge hakken kan de belasting op je voorvoet met wel 75% verhogen.
Het is belangrijk om zo nu en dan je voeten te laten controleren bij een pedicure ( tenzij je regelmatig moet komen), zodat je voeten kunnen worden onderzocht en eventueel advies gegeven kan worden over voetverzorging en aanbevolen schoenen.
Om toekomstige problemen met je voeten te voorkomen, heb ik een lijst met eenvoudige tips voor voetverzorging samengesteld die je thuis kunt proberen.

1. Was je voeten elke dag 
    Houd je voeten schoon door ze elke dag met warm water en zeep te wassen. Zorg ervoor dat je ze niet doorweekt, omdat je sommige natuurlijke oliën

    van je huid zou kunnen verliezen.

2. Droog je voeten goed af 
    Droog uw voeten na het wassen grondig met een handdoek, zorg ervoor dat het gebied tussen de tenen volledig droog is, omdat zich
    hier veel schimmelinfecties ontwikkelen.

3. Vijl en hydrateer
    Als je een harde huid of eelt aan je voeten hebt, vijl ze dan gewoon met een puimsteen of voetvijl. Zorg ervoor dat je je voeten ook dagelijks hydrateert, maar niet
    tussen de tenen! (Als je moeite hebt om je voeten te vijlen of te hydrateren, neem dan vandaag nog contact met mij op dan kan ik het voor je doen).

4. Knip uw teennagels zorgvuldig
    Gebruik nagelknipper om uw teennagels regelmatig te knippen. Knip rechtdoor in plaats van onder een hoek, omdat dit ingroei van teennagels kan veroorzaken.

5. Schoenenwinkel in de middag
    Je voeten zwellen ’s middags op, dus het is raadzaam om’ s middags schoenen te kopen.Schoenen die dan goed en comfortabel zitten zijn vaak de juiste voor u.

6. Beperk de tijd dat je hoge hakken draagt
    Het regelmatig dragen van hoge hakken kan toekomstige schade aan je voeten veroorzaken. Probeer de hoeveelheid tijd dat je ze draagt ​​te beperken. Als je ze
    naar je werk draagt, probeer dan op weg naar je werk met comfortabelere schoenen te lopen en verander dan in de hakken zodra je daar bent.

7. Vervang uw sokken dagelijks
    Zorg ervoor dat je dagelijks je sokken vervangt om geurtjes te voorkomen, want voeten kunnen tot een halve liter zweet per dag produceren.
    Als je voeten vaak zweten, verander dan vaker per dag je sokken, omdat dit kan helpen schimmelinfecties te voorkomen. Sokken van katoen, wol of bamboe zijn
    de beste soorten materiaal om te dragen omdat ze je voeten laten ademen.

Admin - 11:26 @ Voet-Nagel- en bewegingsklachten | Een opmerking toevoegen